13 februari 2025 - Nationale Nederlanden (NN) is toch wel één van de grootste namen van de Nederlandse financiële sector. 'Groot' in de zin dat veel mensen het bedrijf kennen en dat het wordt gezien als een degelijk en betrouwbaar bedrijf. Het heeft dan ook een rijke en lange geschiedenis. Bij velen van ons zit het reclame-deuntje: 'Nationale Néderlanden' ('wat er ook gebeurt') ergens prominent in de hersenpan.

Naar randje
Toch is er wel een soort van naar randje aan Nationale Nederlanden. Het is ook een wat log en bureaucratisch bedrijf en de premies zullen niet altijd even laag zijn. En kan er al direct via de website een verzekering worden afgesloten of moet er nog altijd een verzekeringsadviseur in de arm genomen worden, die natuurlijk ook weer het nodige kost? Voor velen is deze gedachte alleen al voldoende reden om dit bedrijf links te laten liggen.

Lummelende beer
Nationale Nederlanden weet de grootsheid van het eigen merk niet goed uit te venten, zo lijkt het. Het bedrijf is tot veel meer in staat is dan wat het nu doet. Wat als het nu eens echt de klant voorop stelt, zoals Amerikaanse bedrijven dat doen, en actief, agressief, op zoek gaat naar nieuwe klanten in nieuwe, aanpalende markten? Natuurlijk, een verzekeraar moet geen wilde bokkensprongen maken, maar toch.... Een beetje meer creativiteit en speelsheid is gewenst. De ramen openzetten en de blik naar buiten richten. 

Witte rook
En toen kwam daar, midden vorig jaar, ineens het bericht dat het bedrijf betaalrekeningen zou gaan aanbieden. Zou het dan toch? Zou de lummelende beer ontwaken? Zou de verzekeraar kiezen voor een duidelijke groei-strategie door een andere markt te gaan betreden? Zou het bedrijf de ingedutte bankenmarkt openbreken door de aanval te openen op de Grote Drie, waaronder voormalig zusterbedrijf ING? Zou dat nare randje er eindelijk afgaan?

Aandeleninkoop
Het leek mij wel een goed idee. Er is denk ik volop ruimte voor een nieuwe speler in de bankenmarkt, wat ook wel blijkt uit de komst van talrijke nieuwe, veelal buitenlandse spelers. NN zou meteen een speler van formaat zijn en nog Nederlands ook, wat een voorwaarde lijkt te zijn om echt groot te worden. NN heeft al een bank waar je kan sparen, maar een betaalrekening openen kan nog niet. Als mensen eenmaal een betaalrekening hebben, komen ze meteen in aanraking met al die andere mooie producten van NN. Dat is een veel betere wervingsmethode dan verkoop via die belegen verzekeringsadviseurs. Ik kocht dan ook aandelen NN.

Stilte
Helaas, niets meer van het plan gehoord. Wel werd in januari bekend gemaakt dat Marcel Zuiddam, de directeur van NN bank, de tent ging verlaten. Dat is een veeg teken. Zuiddam lijkt de grote trekker geweest te zijn van de plannen om van NN bank een volwaardige bank te maken. In het FD vertelde hij in juni vorig jaar enthousiast over de plannen. En er was ander nieuws. Het bedrijf haalde de landelijke media door als één van de weinige grote spelers de spaarrentes al weer een stuk te verlagen. Ha, zo kennen we de oude monopoloïde reus weer. Alles doen om de eigen inkomsten veilig te stellen, zonder oog voor de marketing-consequenties van dit soort acties.

Oproep
Als belegger voel ik me op het verkeerde been gezet. Ik investeerde immers in NN vanwege het plan om de markt voor bankactiviteiten te gaan betreden. Ik zag een nieuwe groei-strategie en veel onontgonnen potentie, maar het bedrijf is weer terug bij af. De koers heeft ook niet zoveel gedaan sinds midden vorig jaar. Een rechtszaak, zoals de om-de-tuin-geleide beleggers in Philips die gaan aanspannen, zit er voor mij niet in. Daarom maar een enigszins wanhopige oproep: 'NN, open nu eens die ramen en kies voor een duidelijke groei-strategie!' Je zal zien dat de aandelenkoers omhoog schiet.

Jurgen Sweegers